Algemene voorwaarden van Massage in de Zorg
1. Begrippen
De cliënt: de ontvanger van de massage
De begeleider: de persoonlijk begeleider of diens vervanger op de woongroep of de verantwoordelijke voor de zorg, vanuit de instelling.
Midz: massage in de zorg
2. Wettelijke vertegenwoordiging
De cliënten van massage in de zorg wonen bijna allemaal in een zorginstelling. Om deze reden wordt er in deze voorwaarden vanuit gegaan dat er een wettelijk vertegenwoordiger is, die beslissingen neemt over de financiën . Indien er geen wettelijk vertegenwoordiger is, geldt dat de cliënt zelf beslist, waar nodig samen met zijn begeleider of verzorger.
3. Doel van de massage
Het doel van Midz is het bieden van ontspanningsmassage aan ouderen en mensen met een verstandelijke beperking.. Ik ben opgeleid als massagetherapeut, maar heb ervoor gekozen om binnen mijn praktijk belevingsgerichte massages te bieden, gebaseerd op de klassieke massage.
4. Intake
Voor dat de massage kan beginnen wordt er een schriftelijke intake ingevuld. Dit intake formulier bestaat uit 3 delen. Voor de verwerking van de intake en een eventueel gesprek, wordt geen tijd in rekening gebracht. Midz helpt graag bij het invullen van het formulier. Tevens kan er een gratis kennismakingsafspraak met de cliënt plaatsvinden.
a) De wensen van de cliënt
b) Een medische anamnese
• Medische vragen moeten altijd voor de eerste massage ingevuld worden om contra-indicaties uit te sluiten.
• Veranderingen in de medische toestand van de cliënt moeten doorgegeven worden en schriftelijk vastgelegd worden, ook na de intake.
• Massage in de zorg is niet verantwoordelijk voor lichamelijke gevolgen, die voortkomen uit het niet melden van eerder bekende klachten.
• Alleen schriftelijk gemelde medische klachten gelden als gemeld.
c) Vragen met betrekking tot de betaling.
• Indien de betaling contant via de woonafdeling gebeurt, kan de begeleider ook ondertekenen op het intakeformulier. Er wordt dan door Midz, vanuit gegaan, dat dit in overleg met de wettelijk vertegenwoordiger ingevuld is. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de begeleider. Contante betaling wordt sterk ontmoedigd en vindt slechts bij grote uitzondering in overleg plaats. Dit gebeurd dan altijd via een vaste kontaktpersoon die verantwoordelijk is voor de betaling.
• Indien de betaling via de bank gebeurd, is er een handtekening van de wettelijk vertegenwoordiger nodig, omdat deze ook de betaling uit moet voeren. Een andere optie is, dat de wettelijk vertegenwoordiger in een separate brief, telefoongesprek of email laat weten akkoord te zijn.
• Voor automatische incasso zal ook een incassoformulier ingevuld moeten worden door de wettelijk vertegenwoordiger. Automatische incasso’s kunnen altijd binnen 56 dagen terug geboekt worden.
5. Prijzen
• De prijzen van de massages staan vermeld op de website.
• Midz heeft altijd het recht om deze prijzen aan te passen.
• Midz moet een prijsverhoging altijd minimaal een maand voor een volgende massage kenbaar maken.
• Met ingang van 2019 geldt er een vaste prijs voor elke betalingswijze
• Een knipkaart is een aangekochte kaart voor 10 massages. Er wordt digitaal bijgehouden hoeveel massages er gekocht en genoten zijn. Na tien massages wordt er een faktuur voor een nieuwe knipkaart gestuurd. Deze kan contant of via de bank betaald worden. Bij de factuur zit een overzicht van de genoten massages. De optie knipkaarten is alleen nog beschikbaar voor clienten die hier voor 2019 al gebruik van maakten.
• Er kan altijd per direct met de massage gestopt worden. Niet genoten, vooruitbetaalde massages worden altijd binnen een week terug gestort. In een vakantieperiode gebeurt dit in de eerste week dat de praktijk weer geopend is.
• De prijzen van Midz gelden binnen een straal van 3 km vanaf het centraal station in Assen. Buiten deze straal wordt er een bedrag per extra km bijgeteld. Dit geldt per keer. Mensen op hetzelfde adres kunnen deze reistijdkosten delen.
• Indien er na herinnering niet aan betaling per factuur voldaan wordt, kunnen de massages alleen tegen directe contante betaling voortgezet worden. Betalingen per factuur achteraf, moeten altijd binnen 14 dagen betaald worden.
6. De afspraak
De afspraak bestaat uit de massage zelf, voorbereidings- en afrondingshandelingen. Voor de massage zelf wordt een vaste tijd gerekend. Voor de voorbereiding en afronding wordt 5 minuten gerekend. Een massage van 20 minuten heeft dan de code 20+5 . Dat is 20 minuten massage en 5 minuten voorbereiding en afhandeling.
De afspraak begint op het moment dat er bij een adres aangebeld wordt.
Binnen de afspraak vallen:
o Binnenkomen, jas uit doen
o Kort overleg met de begeleiding over hoe het met de cliënt gaat.
o De massage zelf.
o Handen wassen
o Kort overdracht hoe het gegaan is.
o Jas aan, weg gaan.
• De afspraak is altijd op locatie. Er wordt niet op het adres van Midz gemasseerd.
• Over afspraken wordt via de mail gecommuniceerd om geen afbreuk te doen aan de massagetijd, m.u.v. korte mededelingen.
• Gezien de soms onverwachte omstandigheden met andere cliënten, kan de massage 10 minuten later beginnen. Deze gaat dan ook 10 minuten langer door.
• De begeleider blijft altijd verantwoordelijk voor de begeleiding van de cliënt, en moet beschikbaar zijn.
7. Werkwijze
Midz werkt met terugkerende massages die elke week of 1 keer per 2 weken plaatsvinden. Deze tijd wordt voor de klant gereserveerd. Doel hiervan is het opbouwen van een langdurige professionele relatie. Buiten de straal van 3 km( zie prijzen) duurt de massage minimaal een half uur.
8. Aansprakelijkheid,
• De instelling waar de cliënt verblijft of de cliënt zelf is verantwoordelijk voor het aanwezige materiaal en het onderhoud hiervan.
• Midz is alleen aansprakelijk voor het bedrag, waarvoor Midz verzekerd is voor beroeps en bedrijfsaansprakelijkheid.
• Midz is niet verantwoordelijk voor schade en of letsel als gevolg van niet gemelde medische informatie.
9. Afzeggen van afspraken
• Iedere cliënt heeft een vaste gereserveerde tijd ( b.v elke vrijdag in de even weken om 11.00). Bij bijzonderheden worden afsprakenkaartjes afgegeven.
• Een afspraak moet altijd van te voren afgezegd worden. Als een afspraak niet afgezegd is, wordt deze de eerste keer niet in rekening gebracht. Gebeurt dit binnen 3 maanden nog een keer, dan kan deze afspraak wel in rekening gebracht worden. Een afspraak, die wel afgezegd is, wordt niet in rekening gebracht. Midz vindt dit een logisch gevolg van de kwetsbare doelgroep en het feit dat er gewerkt wordt met abonnementen
• Midz zegt afspraken af door dit via email of telefoon te melden aan de woning of dagbestedinggroep. Binnen 24 uur is dit altijd om dringende redenen. Bij thuiswonende cliënten, zal de cliënt gebeld worden.
• Indien een afspraak korter duurt, omdat een cliënt eerder wil stoppen wordt alsnog de afgesproken tijd in rekening gebracht.
Hygiene
• De cliënt of diens begeleiders moeten zorgen voor een schone werkomgeving en lichaamshygiëne.
• Midz zorgt voor een hygiënische werkwijze.
• Er worden handdoeken van de cliënt gebruikt vanwege praktische en hygiënische redenen( ik kom op de fiets). Op aanvraag kan Midz wel handdoeken meenemen.
Klachten
• Midz streeft er altijd naar om een klacht naar tevredenheid op te lossen.
• De cliënt of diens vertegenwoordiger dienen de klacht altijd eerst bij Midz te melden.
• Midz is voor klachtenafhandeling aangesloten bij klachtenportaal zorg.
Geheimhouding/privacy
• Voor overdracht noodzakelijke informatie kan alleen met de begeleiders, wettelijk vertegenwoordigers en andere zorgverleners( b.v arts, fysio en orthopedagoog) gedeeld worden. Indien er geen sprake is van wettelijke vertegenwoordiging of wonen in een instelling, dan wordt deze informatie niet gedeeld zonder toestemming van de cliënt.
• Persoonlijk toevertrouwde informatie door de cliënt wordt niet gedeeld, behalve als dit ernstige schade voor de cliënt oplevert.
• Omdat de doelstelling van de massage belevingsgericht is wordt en geen medisch dossier bijgehouden. Alleen bijzonderheden worden genoteerd.
• Er kan een korte bijdrage geschreven worden voor overleg .
Uitsluiting
• Midz kan altijd weigeren om een cliënt te masseren, wegens op dat moment door Midz bepaalde redenen.
Afwijking van de algemene voorwaarden
• Als er afgeweken wordt van deze algemene voorwaarden, geldt niet dat ze voor het vervolg niet meer geldig zijn.
Laatste aanpassing op 20-11-2020